Aktualności
Adwokat Łukasz Bielawa
Czy nagrania z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną?
9 lipca 2018

Odpowiedzi na powyższe pytanie udzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w swoim wyroku z dnia 23 maja 2018 r., wydanym w sprawie o sygn. akt II SA/Sz 357/18. Czego dotyczyła sprawa? Otóż pewien Komendant Powiatowy Policji nie wyraził zgody na zapoznanie się przez wnioskodawcę z informacją publiczną w postaci całości nagrania wideorejestratora zamontowanego na jednym z samochodów należących do Policji. Mężczyzna odwołał się od decyzji do Komendanta Policji, ten jednak zaskarżoną decyzję utrzymał w mocy. Organy obu instancji uznały, że udostępnienie zapisu z wideorejestratora powinno być ograniczone z uwagi na ochronę prywatności osób fizycznych. Organy policji nie dysponują bowiem możliwością anonimizacji takiego nagrania. Poza tym, jak zauważył Komendant Policji udostępnienie całego materiału z wideorejestratora naruszyłoby prywatność tych osób, wobec których policjanci wykonywali czynności służbowe. Na poparcie swojej argumentacji organ II instancji przywołał wyrok WSA w Szczecinie z dnia 7 czerwca 2017 r. (sygn. akt II SAB/SZ 36/17). W rozstrzygnięciu tym przypomniano o ograniczeniach w dostępie do informacji publicznej przy pozyskiwaniu informacji utrwalonych przez wideorejestrator. Wnioskodawca powyższą decyzję zaskarżył w drodze skargi do WSA. W jego opinii oba wydane rozstrzygnięcia w bezzasadny sposób ograniczają jego prawo do informacji, a to z kolei narusza przepisy Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Mężczyzna przypomniał również, iż potrzeba ochrony danych osobowych nie zwalania organów z udostępnienia żądanej informacji publicznej, co w swoich orzeczeniach niejednokrotnie potwierdziły sądy administracyjne. Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał rację skarżącemu, uznając wniesioną przez niego skargę a zasadną oraz uchylając dwie decyzje uprzednio wydane w sprawie. W opinii WSA spór w niniejszej sprawie zasadzał się na odmiennej ocenie istnienia podstaw do ograniczenia prawa do informacji publicznej z uwagi na prywatność osób fizycznych. Sąd ten przypomniał, że już innym, prawomocnym wyrokiem z dnia 7 czerwca 2017 r. przesądzono, że materiały z wideorejestratora co do zasady stanowią informację publiczną. Skoro więc materiał z wideorejestratora jest informacją publiczną, to do jego udostępnienia w zasadzie winien mieć zastosowanie również art. 5 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który stanowi, że: ,,prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa”. W związku z tym w opinii Sądu uznać należy, że prawo do informacji publicznej ulega ograniczeniom ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy i jeżeli organ stwierdzi, że takie ograniczenie miało miejsce, wydaje decyzję odmawiającą udzielenia informacji publicznej. Niemniej, zdaniem Sądu, należy zwrócić uwagę na art. 16 ust. 2 pkt 2 wskazanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem uzasadnienie decyzji odmownej powinno zawierać imiona, nazwiska oraz funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra, o których mowa w art. 5 ust. 2, wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji. W opinii WSA w Szczecinie w razie wydania decyzji odmawiających udostępnienia informacji publicznej, ich uzasadnienia powinny zawierać konkretne oznaczenie osób, których prywatność mogłaby zostać naruszona oraz imiona, nazwiska i funkcji osób, które wypowiedziały się w sprawie. Tymczasem oba rozstrzygnięcia wydane w niniejszej sprawie nie zawierały takich informacji, zaś zaskarżona decyzja zawierała jedynie lakoniczne wskazanie, że nagranie z wideorejestratora zawiera dane naruszające prywatność osób fizycznych, wobec których wykonywano czynności służbowe. Zdaniem Sądu z takiego sformułowania w żadnym razie nie wynika, czy w dniu, z którego pochodzi materiał wideo dokonywano czynności wobec innych osób aniżeli sam skarżący. Co więcej, Sąd orzekający w sprawie poddał krytyce wyjaśnienia organów jakoby brak możliwości dokonania anonimizacji nagrania stanowił przeszkodę do jego udostępnienia, gdyż taka przesłanka nie została wymieniona w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Podsumowując swoje rozważania WSA w Szczecinie uznał, że organy dopuściły się naruszenia przepisów w taki sposób, który wpłynął na treść rozstrzygnięcia, w związku z czym konieczne było uchylenie decyzji. Ponadto Sąd zaznaczył, że w decyzji wydanej po ponownym rozpoznaniu sprawy, organy winny dokładnie wskazać osoby fizyczne, których prywatność mogłaby być naruszona, przy czym również oznaczenie tych osób w treści decyzji nie powinno naruszać ich prywatności.
Praca zdalna uregulowana w Kodeksie pracy
23 lutego 2023
Wraz z najnowszą nowelizacją Kodeksu pracy została uregulowana kwestii pracy zdalnej. Obecnie, zgodnie z przepisami, praca może być wykonywana nie tylko w zakładzie pracy, lecz również poza nim, a dokładnie "w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą". Mowa tu więc nie tylko o miejscu zamieszkania pracownika, lecz...
Błędy w postępowaniu karnym a naruszenie dóbr osobistych
18 września 2020
W dniu 23 czerwca 2020 r. Sąd Najwyższy wydał interesujące postanowienie w sprawie o sygn. akt II CSK 40/20. Wskazał w nim mianowicie, iż ewentualne nieprawidłowości, jakie miały miejsce na etapie postępowania karnego nie mogą być uznane za naruszenia dóbr osobistych. Czego dotyczyła sprawa? Otóż pewien mężczyzna domagał się, aby...
Wyższe kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe
18 września 2020
W 2021 r. najwyższa możliwa kara za przestępstwo skarbowe wyniesie prawie 27 milionów złotych, a najniższa możliwa grzywna za wykroczenie skarbowe wynosić będzie 280 zł. Zmiany w tym zakresie mają bezpośredni związek ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, które w przyszłym roku, które w przyszłym roku ma wynieść 2 800 zł, czyli o...
Przekonania prokuratora a dobro dziecka - ważne orzeczenie SN
13 stycznia 2020
Jak zauważył Sąd Najwyższy w swoim wyroku z dnia 6 grudnia 2019 r. (sygn. akt V CSK 471/18), gdy prokurator występuje z pozwem o zaprzeczenie ojcostwa, w żadnym razie nie może kierować się osobistymi przekonaniami, ale wyłącznie dobrem dziecka. Nie zawsze bowiem jest tak, że zaprzeczenie ojcostwa będzie leżało w...
Ważne zmiany w systemach bezpieczeństwa samochodów
13 stycznia 2020
W dniu 5 stycznia br. weszły w życie istotne przepisy, mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zminimalizowanie liczby wypadków. Otóż zgodnie z nimi od 2022 r. każdy nowy model samochodu, wprowadzany na rynek unijny będzie musiał posiadać zaawansowane systemy bezpieczeństwa (w sumie prawie 30), w tym zwłaszcza: asystenta...