Wraz z najnowszą nowelizacją Kodeksu pracy została uregulowana kwestia pracy zdalnej. Obecnie, zgodnie z przepisami, praca może być wykonywana nie tylko w zakładzie pracy, lecz również poza nim, a dokładnie „w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą”. Mowa tu więc nie tylko o miejscu zamieszkania pracownika, lecz o każdym innym miejscu, które zostanie uzgodnione z pracodawcą. Nie ulega przy tym wątpliwości, iż takie miejsce musi spełniać odpowiednie warunki do wykonywania pracy zdalnej, a więc przede wszystkim warunki lokalowe i techniczne. Uzgodnienie pomiędzy stronami stosunku pracy może nastąpić już przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia. W przypadku trwania stosunku pracy inicjatywa pracy zdalnej może wyjść zarówno od pracodawcy, jak i pracownika, z tym że w przypadku wniosku pracownika wymaga  się, aby był on złożony na piśmie – bez różnicy przy tym czy będzie to forma papierowa czy elektroniczna.

W nowelizacji, oprócz wyżej opisanego trybu uzgodnienia, został przewidziany dodatkowy tryb przejścia pracownika na pracę zdalną, a mianowicie – na polecenie pracodawcy. Tryb ten, w przeciwieństwie do trybu uzgodnienia, nie wymaga zgodnego porozumienia stron, jednak nie jest do końca arbitralnym uprawnieniem pracodawcy. Nie jest bowiem tak, że pracodawca w każdym czasie oraz niezależnie od warunków mieszkaniowych pracownika może polecić mu wykonywanie pracy zdalnej. Sytuacja taka może mieć miejsce jedynie:

– w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu lub

– w okresie, w którym zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy pracownika nie jest czasowo możliwe z powodu działania siły wyższej.

Nie są to jednak jedyne warunki, które muszą być spełnione, aby pracodawca mógł skorzystać z tego trybu. Niezbędne dodatkowo jest, aby pracownik bezpośrednio przed wydaniem polecenia, złożył oświadczenie w postaci papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej. W konsekwencji, jeżeli takiego oświadczenia nie złoży, skorzystanie przez pracodawcę z trybu polecenia nie jest możliwe.

 

 

Podstawa prawna: ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 240).

Ważne zmiany na rynku pracy już w 2019 r.

Już z początkiem 2019 r. wejdzie bowiem w życie ustawa o rynku pracy, która zastąpi aktualnie obowiązującą ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nad projektem ustawy dyskutował Podzespół ds. reformy polityki rynku pracy [...]

Czy dym z komina sąsiada zawsze jest szkodliwy?

Stanowisko w tej sprawie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (wyrok z dnia 22 lutego 2018 r., sygn. akt II SA/Po 801/17) przyjmując, że sam proces spalania nie zawsze skutkuje zadymieniem. Czego dotyczyła sprawa? Otóż [...]

Skuteczniejsze egzekwowanie alimentów już w 2019 r.

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje gruntowną nowelizację Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, której regulacje mają wejść w życie już w 2019 r. Przede wszystkim wniosek o alimenty inaczej niż do tej pory, będzie musiał być złożony na specjalnym [...]

potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapraszamy do naszej kancelarii w Szczecinie oraz Kamieniu Pomorskim